Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: po říjen 11, 2010 12:50 pm Předmět: |
|
|
Ivan napsal: | Já si také myslím , že má Cornus oproti mně ve stavbě luků dost praktických skušeností a i dost selského rozumu aby si vybral |
Jo, myslím si, že pro ty, které to zajíma, to byla užitečná diskuze  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 9:19 pm Předmět: |
|
|
Cornus-když vidím že někdo opravdu něco dělá a ne jen žvaní tak rád pomůžu a je mi jedno jestli tobě radou nebo Jichočovi hrotmi.
Mimochodem ve mně zraje úvaha na objednávku akátového holmíka asi 50 liber od tebe,nespěchá to ale na jaro by byl tak akurát. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 7:02 pm Předmět: |
|
|
Já si také myslím , že má Cornus oproti mně ve stavbě luků dost praktických skušeností a i dost selského rozumu aby si vybral .Z hlediska výsledných parametrů má samozřejmě větší vliv hmotnost, a to aerodinamické zjemnění má větší smysl pro flajtový speciál něž pro normální luk pro dlouhodobé používání.Z jeho předchozích příspěvků jsem měl dojem že trochu teorie uvítá a tak jsem si dovolil vzhledem ke své dlouholeté praxi vývojového kostruktéra v leteckém průmyslu trochu přispět konkrétnímy návrhy.
Skoro mám dojem že se můžeme přestat přetlačovat a Cornus,když bude chtít tak se zeptá.  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 5:16 pm Předmět: |
|
|
Ivane, nepopírám, že máš pravdu, ale pokud jde čistota aerodynamického profilu naúkor hmotnosti, dokážeme posoudit, co z hlediska rychlosti převáží?
Pokud sahá ten siah až do poloviny ramene, má větší čelní plochu, ano, ale je třeba taky dodat, že ta část v polovině ramene má jen poloviční rychlost, tedy jen čtvrtinový odpor oproti koncům!
Ale ať si Cornus z toho guláše, co jsme tady uvařili, něco vybere...
Veď je mú)drý dosť!  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 10:31 am Předmět: |
|
|
Jardo- no právě že ta aerodynamická složka odporu narůstá s časem tak,že největší hodnoty dosahuje při konečné fázi pohybu kdy uděluje šípu konečnou rychlost a o tuto hodnotu se výstřelová rychlost šípu sníží.Navíc je třeba si uvědomit ,že tady nediskutujeme o turkovi u něhož jsou ty nepracující konce krátké a jejich čelní plocha je zanedbatelná, ale o Cornusově celodřevěném holmíku pro flight, kdy nepracující páky dosahují délky 1/3-1/2 délky ramene.Tyto nepracující konce ramen by měly být co nejtenší ve směru pohybu a z důvodu malého odporu a dostatečmé příčné tuhosti by měli mýt průřez štíhlého kosočtverce až čočky.Z důvodů snížení hmotnosti by se u těchto konců měla snižovat jejich výška ke koncúm ramen podle snižujícího se napětí v materiálu. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 8:28 am Předmět: |
|
|
Snad jen pro zmírnění rozporu:
Ona ta rychlost špičky ramene luku začíná od nuly, kdy na obtékání nezáleží a té maximální rychlosti 30m/sec dosahuje (asi) až na posledním centimetru, kdy už musí stejně brzdit. Trošku nevhodný aerodynamický tvar tak může snížit ráz do tětivy a vibrace v rameni, asi tak jako se při přistávání letadel použijí "aerodynamicky nevhodné" klapky či padák  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: ne říjen 10, 2010 12:54 am Předmět: |
|
|
Ogen - Mám pro tebe velmi nepříjemnou informaci,na síle která působí proti pohybu ramen luku nic nemění doba po kterou se to děje.Stejně dlouho působí na šíp zrychlující síla luku která mu dá konečnou rychlost a ta jak sám uznáš není zanedbatelná . Zdá se že tvá posedlost všechno spočítat ti zatemňuje schopnost se normálně lidsky zamyslet.Ani velké konstrukční programi jako Pro-engeener nebo u nás v práci používaný UG s drahýmy výpočtovýmy moduly nedokážou spočítat místní napětí v luku bez zadání skutečných mechanických vlastností materiálu, které u celodřevěného luku získáš jenom laboratornímy testy vzorku pro získání skutečné pevnosti v tahu,tlaku,měrné hmotnosti, a modulu pružnosti přímo z toho kusu dřeva který použiješ pro stavbu.I u stejného druhu dřeva se tyto hodnoty mění podle hustoty let a pod.
Něco jiného je dřevolaminát kde téměř všechny silové poměry se odehrávají ve dvou vnějších laminátových vrstvách s definovanýmy mechanickýmy vlastnostmi a dřevo funguje jenom jako mezivrstva která udržuje laminátové lamely v požadované vzdálenosti a udržuje podélný profil luku podle formy. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 10:52 pm Předmět: |
|
|
Archeologické nálezy v Ázii.Zhruba 2000pnl. bol Egypt porazený stepnými kočovníkmi s kompozitnými lukmi "Hyksósmi" boli známy , ako "ľud šípov " /zhodou okolností Číňania volajú Kórejcov "ľud lukov"/až po vytlačení Hyksósov sa stal Egypt svetovou veľmocou- komplet prezbrojil armádu/aj kompozitbými lukmi/ bojovými vozmi a zmenili taktiku. _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ogen Grafoman

Registrace: 15.10. 2007 Příspěvky: 1155
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 10:33 pm Předmět: |
|
|
Máš nejaký dôkaz? |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 10:25 pm Předmět: |
|
|
Joj , zlatý moj , to je nie len predkreťanské a predmohamedánske , ale aj predgrécke a prepytujem aj pred Egyptské  _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ogen Grafoman

Registrace: 15.10. 2007 Příspěvky: 1155
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 10:24 pm Předmět: |
|
|
Vlastne keď sa to tak vezme skýtský luk je jasným dôkazom, že siahy v tomto období neexistujú, až musel prísť niekdo, kdo spojil vlastnosti materiálov skýtského luku s predlžením luku v podobe neaktívnej tuhej časti, ktorá nám tým umožňuje dlhší náťah a bez znalostí geometrie to nebolo možné. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ogen Grafoman

Registrace: 15.10. 2007 Příspěvky: 1155
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 10:13 pm Předmět: |
|
|
Ivan-stačí vystrčiť prst na tú 0,02 sekundy, ak to pocítíš budeš jediný na svete.
Tie rôzne tvary koncov lukov, to je vcelku v pohode u tých aziatov je to ešte pod uhlom a najväčšiu rychlosť dosahuje práve ten samotný konusový koniec, ktorý je nad upevnenou tetivou. Nič prevratného na tom nieje, že je to tak urobené, prevratné je to, že to niekdo vymyslel pred x-stovkami rokov. Arabský svet bol oboznámený s geometriou od staroveku, počínajúc samotným Archimedom a inými a ich spismi, ktoré sa u nich dochovali vo väčšej miere ako v kresťanskom svete. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 3:32 pm Předmět: |
|
|
No těch 30 m/s je něco přes 100 km/h.vystrč z auta při stovce ruku,stačí dlaň a ta síla co ucítíš x2 ramena je to co ti bude brzdit tětivu.Pokud si myslíš že to je zanedbatelné tak to neřeš.  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 1:05 pm Předmět: |
|
|
Hmotnost určitě, ale ten odpor vzduchu na těch pár centimetrech je asi zanedbatelný. Kašli na aerodynamiku, udělej ty siahy trojúhelník nebo takový vybraný trojúhelník, skoro "T", ušetříš zase tři gramy  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 11:10 am Předmět: |
|
|
cornus napsal: |
akou rýchlosťou sa teda pohybuje špička u priameho luku ak poznáme rýchlosť šípu?
|
Zkus to takhle. Na dráze plný nátah mínus BH, t.j. cca 50 cm se šíp zrychlí z nuly na tvou počáteční rychlost, řekněme 50 m/sec. jeho průměrná rychlost je tedy na té dráze 25 m/sec, a urazí ji za 0,5/25 = 0,02 sec. Stejnou dobu se pohybuje i konec ramene luku a urazí dráhu, to si musíš změřit tu délku oblouku, třeba 30 cm. Jeho průměrná rychlost je 0,3/0,02 = 15 m/sec. Protože začíná taky z nuly tak poroste od nuly do 30 m/sec. (jako list cirkulárky). Svoje čísla si dosaď.
Teoretici prominou, vím že je to trochu složitější, ale pro orientaci to stačí. Nejde o život!  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
cornus Grafoman


Registrace: 22.2. 2007 Příspěvky: 5356 Bydliště: Galgocy
|
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: so říjen 09, 2010 8:47 am Předmět: |
|
|
Ivan napsal: | Cornus - ty konce holmíka jak správně píše Jarda vysoký,štíhlý trojúhelník z hlediska napětí v něm , ale je třeba tu úzkou základnu na břichu zaoblit,případně udělat přímo štíhlý, čočkový profil pro snížení sacího odporu.Ty konce opisují velkou dráhu značnou rychlostí a zadní široká plocha by mohla dost brzdit. |
Kompromisem mezi trojúhelníkem a čočkou by mohl bý takový profil kapky s mírně zaoblenou špičkou.
Ogen:
Pro plochý přímý luk s rovnoměrným rozdělením napětí po celé délce (kruhový tiler) by to jakštakš šlo, když uvážíš, že ohybová tuhost je úměrná šířce a třetí mocnině tloušťky a té hustotě dřeva. Samozřejmě to musíš počítat přes momenty.
Kdysi jsem něco takového dělal a celkem jsem se trefil.
Pro nejaké rekurve se nedopočítáš ničeho |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 11:28 pm Předmět: |
|
|
Luky Adama K - všímať konce :
 _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 11:15 pm Předmět: |
|
|
Jas - děkuji ,že mne staří mistři podpořili ,bohužel nemám na rozdíl od tebe staré mistry nastudované  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 11:03 pm Předmět: |
|
|
Chlapci pozrite si dôsledne tvar turckého Bašu- konca. "Čočka" jak vyšitá. _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ivan Stálý přispivatel

Registrace: 1.9. 2010 Příspěvky: 441
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 11:00 pm Předmět: |
|
|
Cornus - ty konce holmíka jak správně píše Jarda vysoký,štíhlý trojúhelník z hlediska napětí v něm , ale je třeba tu úzkou základnu na břichu zaoblit,případně udělat přímo štíhlý, čočkový profil pro snížení sacího odporu.Ty konce opisují velkou dráhu značnou rychlostí a zadní široká plocha by mohla dost brzdit. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 10:29 pm Předmět: |
|
|
 _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Ogen Grafoman

Registrace: 15.10. 2007 Příspěvky: 1155
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 10:20 pm Předmět: |
|
|
JardaM - potreboval by som poradiť, vieš ako by sa dala spočítať libráž-kg (N) luku podľa mernej hustoty dreva, atď, vyšli mu rôzne hausnumera podľa vzpernej a inej teorie a pridával som si svoje koeficienty, ale mám asi nanič teóriu, čo bolo už pred časom, riešil som operenie a rotáciu šípu, vcelku zaujímavé, zase trigonometria, trochu som si od toho odpočinul, keďže si teraz snažím navrhnúť luk bez okna ELB, ako by si to riešil ? Šírka 50 mm, hrúbka 43 mm, dĺžka 2 m, tisové drevo SG 0,86. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
Jas Grafoman

Registrace: 12.11. 2006 Příspěvky: 2772
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 7:05 pm Předmět: |
|
|
 _________________ J. |
|
Návrat nahoru |
|
 |
JardaM Grafoman

Registrace: 21.9. 2008 Příspěvky: 1190 Bydliště: Zlín
|
Zaslal: pá říjen 08, 2010 6:38 pm Předmět: |
|
|
Jas napsal: | dlho do noci pri lampičke so šuplerou horúčkovito počítaš s tajpmým úsmevom na tváry  |
Jasi, už to by si mohol azda vediet, že sa nepočítá so šuplerou, ale s logaritmickým pravítkom!  |
|
Návrat nahoru |
|
 |
|