No dnes sem vzal cernej popel a dal ho do klihu, a kryje to krasne... akorat by to chtelo neco asi jineho nez klih, a pak hlavne nevim cim to ve finale pretrit. Pigment problem nebude. _________________ http://broken-arrow.eu
Hoj, zajimalo by me jak tradicni starou cestou udelat cernou barvu. A jaky lak pouzit na finale.
Pigment uhli? V cem ho rozmichat? Cim to nakonec nalakovat? _________________ http://broken-arrow.eu
Registrace: 25.9. 2006 Příspěvky: 4466 Bydliště: Praha - Radotín
Zaslal: čt březen 16, 2017 11:01 am Předmět:
spíš na knihu. Tůdle
Oleje jsou v podstatě směsi glyceridů s vyššími mastnými kyselinami.
Pro nás mají význam především oleje rostlinné a to z hlediska vysychavosti a světelné stálosti.
Oleje jsou tuhnoucí-lněný,makový,ořechový,čínský dřevný...
polotuhnoucí-slunečnicový, bavlníkový,kapokový..
netuhnoucí-olivový,mandlový.....
Proces tuhnutí je nejlépe prozkoumán u oleje lněného.
Proces tuhnutí začne pomalu, ale postupně se zrychluje.
Olej je nelepivý po 3-4dnech přičemž pohltí 28%kyslíku své celkové váhy, aniž by se změnila jeho hmotnost, protože zároveň vytěkávají vedlejší produkty oxydace.
Proces vynesený do grafu dává tzv.křivku tuhnutí oleje, což je nejvýznamější faktor pro hodnocení oleje jako materiálu pro laky atd.
Narozdíl od makového oleje, u lněného linoxyn dosáhne po deseti dnech maxima váhy a pak zažne ztrácet, narozdíl od makového filmu, na objemu i na váze. Ubývání na objemu je spojeno s větším napětím povrchové vrstvy a později i sklony k praskání (krakelaci)
Zvrásnění olejového filmu
Je způsobeno zvětšením objemu v počáteční fázi tuhnutí a projevuje se zvláště u silnějších vrstev lakového filmu. Oxidací se na povrchu poměrně rychle vytvoří povrchová blanka, která zvětšuje svůj objem. Trpí tím zvláště olej lněný a olej perilový
Tuhnutí olejového filmu je ovlivňováno světlem, teplotou a vlhkostí. Lze ho urychlit 1.zahříváním za přístupu vzduchu, 2.zahříváním se sloučeninami kovů, 3.zahuštěním na slunci.
Zpomalit lze přísadami netuhnoucích olejů, vosků a pomalu těkajících rozpouštědel
Rozpustnost linoxynu- ztuhlý linoxyn je nerozpustný, jenom bobtná. Bobtná i ve vodě, protože se jedná o typicky koloidní ládku. V závislosti na čase a vytvrdlosti linoxynové vrstvy klesá i bobtnavost
Žloutnutí- časem linoxyn žloutne, až hnědne. 4ím rychleji schne, tím více žloutne _________________ Důvěřuj Aláhovi, ale napřed si uvaž velblouda.
Prorok Mohamed
mmm. takze vhodné k maľbe miniatúr - veľmi zaujímavé, teším sa na ďalšie diely tejto témy _________________ Sen okçuluğu bir gün bırakırsan o seni 10 gün bırakır.
Registrace: 25.9. 2006 Příspěvky: 4466 Bydliště: Praha - Radotín
Zaslal: st březen 15, 2017 10:38 am Předmět:
Protože lukaři pravděpodobně nemají vzdělání restaurátorské a pravděpodobně ani řemeslné chemicko -technologické minimum, jest mi šířiti osvětu. Co se píše na internetu nemusí být vždy pravda a pisatel bez dozoru klidně bude chrlit vlastní nápady smíchané s pravdou.
Sám jsem před 35 lety zničil kytaru vídeňku, protože jsem se dočetl, že nástroje se lakují šelakem.
Obecný názor že co je staré nebo přírodní, je super.....jak na co
Zdroje- Bohuslav Slánský, technika malby I (pro studenty restaurátorství na AVU)
Semerák- Bohman- umělecké kovářství
John Clifton- The conservation and restoration of paintings
Takže Šelak:
Šelak je výměšek samice červce lakového. Původ Indie a Thajsko. Anglické slovo shellac (německy schellack) vzniklo volným překladem francouzského laque en écailles- lak v šupinkách. Samice tím chrání larvy. Šelak se sbírá z větviček smokvoní, propírá , taví a lije na plechy, či válce. Obsahuje kyseliny aleuritinovou, dihydroxyfikocerylovou a šelolovou, šelakový vosk, vodu, nečistoty a ve vodě rozpustné barvivo.
Šelaku je několik druhů. Liší se především v obsahu vosku a barvě.
Na trhu je dnes k sehnání především rubínový šelak s malým obsahem vosku a TN s velkým obsahem vosku. Potom šelak bělený (copový) na politury světlých dřev. Bílý šelak se uchovává pod vodou, jinak ztratí schopnost rozpouštět se v lihu.
Rozpouští se snadno v lihu, nebo ve vodě s alkalickou příměsí (soda, čpavek, borax)- stačí velmi málo. Hůř v chloroformu (40%) a ještě blběji v benzenu a terpentýnu
Používá se především na nábytkové politury - rozlešťuje se tzv.polnou. Omezeně do fixativů na tuše, křídy atd.
Je velmi tvrdý a křehký.
Osobní zkušenost- Působením světla a vzduchu prosychá poměrně do hloubky. Materiály savé se stávají velmi křehkými, z nesavých se snadno odlupuje. Kůže vydělaná nádherně ztvrdne, z nevydělané se oloupe. Vlhká nevydělaná kůže ho nepřijme, pokud je rozpuštěn v lihu a ne valkalickém vodním roztoku. Na kovu drží pokud je odmaštěn a zdrsněn, ale jako ochrana moc nefunguje- praská a žloutne.
Klovatina- arabská guma- používá se jako pojivo
Vytéká z afrických akacií
Nejhodnotnější je druh hasham z provincie Kordofan.
Ve vodě se zvolna rozpouští na hustý , silně lepivý roztok.
V suchém prostředí je velmi stálá, nežloutne, ale je velmi křehká. Proto se do ní přidávají hygroskopické látky, jako cukr, glycerin, nebo glukoza. Pak ovšem snadno plesniví, takže se do ní přidává kafr, formalín, nebo borax. Roztoky jsou nízkoviskozní a vhodné k malbě miniatur
časem dám něco o olejích a pryskyřicích _________________ Důvěřuj Aláhovi, ale napřed si uvaž velblouda.
Prorok Mohamed
Registrace: 25.9. 2006 Příspěvky: 4466 Bydliště: Praha - Radotín
Zaslal: st březen 15, 2017 9:39 am Předmět:
Nové téma jsem založil, aby se nezasviňovalo téma určené k chválení výrobků. Nemám pravomoce téma přesunout, tak jsem to tupě zkopíroval _________________ Důvěřuj Aláhovi, ale napřed si uvaž velblouda.
Prorok Mohamed
Registrace: 25.9. 2006 Příspěvky: 4466 Bydliště: Praha - Radotín
Zaslal: st březen 15, 2017 9:27 am Předmět: povrchové úpravy
Broken Arrow
To Cornus: Syrovou Hadi kuzi potahovali a potahuji jak indiani tak asiati, je to primarne ochrana slachove vrstvy pred vlhkosti. Pouziva se i rybi kuze. Konkretne sem videl na fotkach kuze z catfish. Pak se klasicky pouziva napr rawhide z ovce, je to tenoucky pergamen, takze ramena zbytecne neztesknou moc.
Mysa
rawhide je silně hygroskopický, takže jeho použití jako ochrana proti vlhkosti je nesmyslné.
Broken Arrow
Samozrejme v kombinace se selakem, nebo jinym lakem. Jde to i bez rawhidu samozrejme.
Mysa
šelak taky nechrání proti vlhkosti
Broken Arrow
Takze to vlastne lukari delaji cele na hov..no a slachy temahle vecma kryji pro srandu:D
Selak neni celkove moc odolnej, verim ze pot z ruky ho casem nalepta, jinak vodou rozpustnej neni, takze proti vlhkosti a vode zmakne hodne. Selak pouzivaj v kombinaci s napr tungovim olejem.
Ja nejdu uplne tradicni cestou v tomhle smeru a dal sem pres selak vrstvicku PU laku.
Luk by mel, taky dychat, cos si myslim ze je dostacujici plochou kde je rohovina. Zadna vlhhkost dovnitr znamena zadna vlhkost ven, to neni idealni stav.
Shodnem se aspon na tom ze je horsi kdyz naprsi na luk s vubec nechranenyma slachama?
Cekal sem ze bude z tve strany nejake rejpani, mel sem zalozit jine tema sem se to nehodi ;] Ale necekal sem zrvna povrchova finalni uprava bude tema...
Mysa
to není rejpání, to je rada. Klidně si toho nevšímej.Luk je hezký.
Že se šelak nehodí na nic co je namáhané vím ze školy i praxe. Že nechrání proti vlhkosti mi říkal kamarád houslař (jestli někdo něco ví o lacích, jsou to houslaři) když jsem si na šípech udělal polituru a pak se ukázalo, že měl pravdu, když mi šíp spadl do vody. Byl na vyhození. (například Stránský- technika malby strana 69)
Že je rawhide silně hygroskopický jsem zjistil před 30 lety když jsem dělal různé primitivní hudební nástroje. Vlhkem mění hmotnost, rozměr a tuhost. Po opětovném vyschnutí má zhusta jiný rozměr, zvláště pokud byl namáhán.
V lukařské bibli je řada omylů a nesmyslů. Oni to myslí dobře, ale profesionálních vyučených lukařů je tam minimum. Jsou to spíše objevovači zapomenutých dovedností a když má člověk napsat článek, tak zhusta hledá i cizí názory které má za ověřené . Bludu tím nevědomky poskytne svojí autoritu a pokud je sám dostatečnou autoritou,z bludu se stává axiom.
Ale klidně si potahuj a lakuj čím chceš. Osobní zkušenost je nejcenější
Jeneš
PU lak sice není tradiční, ale je odolný a izoluje dobře.
Mysa
A je pružný
Broken Arrow
Diky Myso. Co sem se docet tak delaji ten selak plus potom olej. Je jasne ze zadnej puvodni prirodni matros toho moc nesnese. Kor sipy dostavaj zahul, tam bych to fakt nedaval, tam je jasnej PU lak.Driv ale zadnou super odolnou syntetiku nemeli, a zastanci tradice to kopirujou asi zrejme, neni se cemu moc divit kdyz uz delaj hornbow:)
Co se tyce mechanickych vlastnosti selaku tak sem nemel problem, drzel krasne nepraskal, i jeste nez sem to potahl PUckem.
A z modernich laku mi byl jeste doporucen lak na lodě. Ale nevim kde poradnej lak na lodě sehnat. Neznate nekdo stavitele lodi?
Dušan
ja mam hornbow dva roky a aktivne s nim strielam.
Je tiez osetreny selakom komplet - aj na strane rohoviny, aj kozenny potah sliach. Ked bol novy bol ako novy - teraz uz vypada ako luk skutocneho bojovnika Wink selak jemne vypraskal na najviac ohybanych castiach luku a osupal sa. Ale mne to vobec neva Wink lebo to vypada dobre, teda aspon pre mna.
Mysa
Lodním lakem asi myslí starý olejový výrobek na slunci poměrně nestálý. Dneska se na laku nedočteš z čeho to je, ale většinou to budou alkydové pryskyřice . V době kdy nebyly lepší nátěrové hmoty se lodní lak používal jako základ do všemožných fíglů , kde se využívalo především to, že drží skoro na všem. Přidávaly se do něj sikativy atd. Pomalu a blbě vysychá do hloubky a snadno krakeluje.
Z přírodních laků- Yokhua Yang natíral rovnou šlachy lakem ze škumpy lakodárné, ale jak to prověřil čas netuším. Jeho luky měly poměrně hnusnou povrchovku. Jeneš i ty jste v tomto o třídu jinde
Dušan
o tej zmesi šelaku s niečí inym som nepočul, v takých veciach sa nevyznám.
možno je to ok, a trochu to spružnie...neviem.
Každopádne staré turecké luky sú potiahnuté kožou, rohovina býva nádherne vyleštená - teda aspoň exponáty ktoré som videl. Vraj sa na maľovanú časť chrbta luku dávalo vaječné bielko, alebo nejaký sajrajtík, ktorého súčasťou bolo vaječné bielko a potom na celý luk sa navrch dával nejaký lak, ale aký presne, to teda neviem.
Mýšo bude vedieť, a keď nie on, tak potom už len Lukáš Novotný,
Karpowitz, alebo JAS Very Happy
Mysa
kaseinová tempera. Je to poměrně prosté. Naředíš bílek vodou 1:10 a rozmixuješ a tím pak ředíš pigment.
Jde použít i klovatina
Přez olejové laky aby byly pružné a nelámaly se je potřeba skřípnout Napesku, nebo jiného špičkového houslaře. Já umím laky obrazové, ale to nebude moc odlišné. _________________ Důvěřuj Aláhovi, ale napřed si uvaž velblouda.
Prorok Mohamed
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.